GERESTAUREERDE VAN MARKEN PANELEN VOOR PUBLIEK TENTOONGESTELD
(met uw hulp)

Van 26 mei tot en met 5 juli 2023 organiseert Stichting Museum Van Marken een gratis tentoonstelling in de publieksruimte van het Stadskantoor. Daarbij zal ruim aandacht worden besteed aan het werk en leven van het Delftse sociaal-ondernemersechtpaar Jacques en Agneta van Marken. Op deze tentoonstelling zullen, met welwillende medewerking van DSM Delft, ook de twee gerestaureerde ‘Panelen van een Paviljoen van Delftsche Nijverheid’ te zien zijn.
We zijn op dit moment druk bezig met het ontwerp van achttien tentoonstellingspanelen. En het Delftse bedrijf Improve zal een constructie leveren om de gerestaureerde panelen op de tentoonstelling te kunnen plaatsen.

De financiering van dit alles is echter nog niet helemaal rond. Graag doen wij een beroep op u om dit mogelijk te maken, zodat iedereen de gelegenheid krijgt kennis te maken met dit bijzondere echtpaar, dat o.a. 107 (!) op het welzijn van de arbeiders gerichte verbeteringen doorvoerde. Zie onderaan dit artikel hoe u de tentoonstelling kunt steunen.

Het hierboven genoemde, demontabele, paviljoen werd in 1900 in gebruik genomen en heeft tot 1918 op vele -vooral- landbouwtentoonstellingen in Nederland gestaan om de producten uit de drie fabrieken van Van Marken te promoten. De zevenendertig, in art nouveau beschilderde, panelen van het paviljoen zijn op bijzondere wijze in ons bezit gekomen, namelijk door een schenking van Aad en Toni van der Meer uit Sion. Delft op Zondag besteedde hier in 2020 en 2021 uitgebreid aandacht aan.
In 2021 is ook een crowdfunding-actie opgezet, toen om de beschilderde canvas doeken van de panelen te laten ‘conserveren’ door restauratieatelier Lion&Tiger. Door de vele kleine én grote donaties werd dat een succes en de doeken konden vervolgens veilig in Museum Prinsenhof opgeslagen worden.

Door een schenking van DSM Delft én het Ondernemersfonds Delft hebben we hetzelfde restauratieatelier twee complete panelen laten restaureren. Op advies van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed werden deze geplaatst in zogenaamde ‘microklimaatdozen’, ontworpen en gefabriceerd door de firma Heijmerink Wagemakers in Vianen. De realisatie hiervan werd mogelijk gemaakt door Emy Pelt-Jellema.

De twee gerestaureerde panelen hangen de komende jaren in het atrium van een gebouw op de Biotech Campus DSM Delft. Maar zij hebben er mee ingestemd om ze soms ook in openbare ruimten te plaatsen. Te beginnen in het Stadskantoor. Later dit jaar zijn ze ook nog te zien in de Oude Kerk, tijdens een expositie in het kader van het ‘Antoni van Leeuwenhoekjaar’.

Gerestaureerde panelen in atrium RFBC-gebouw Biotech Capmust DSM Delft

Naar aanleiding van de tentoonstelling zal Museum Van Marken het boek ‘Elk uur een woord, een daad!’ uitgeven, waarin het leven en de betekenis van de nalatenschap van Jacques en Agneta wordt beschreven aan de hand van twaalf thema’s. Het boek is geschreven door Jan van der Mast. Binnenkort zullen wij u meer laten weten over de mogelijkheid om alvast in te tekenen voor dit boek.

BRENG DE VAN MARKENS NAAR DE STAD!

HET STREEFBEDRAG OM DIT MOGELIJK TE MAKEN IS € 4.000, –

Wilt u bijdragen dan waarderen wij dat zeer! Laten we met elkaar zorgdragen voor dit bijzondere stuk ‘Delftsch Erfgoed’! En doneer via onze website op rekening: NL85 RABO 0333 5790 03 t.n.v. Stichting Museum Van Marken o.v.v. ‘Tentoonstelling’.

Gebruik de onderstaande link voor uw donatie. Stichting Museum Van Marken heeft een Culturele ANBI status, waardoor het ook belastingtechnisch aantrekkelijk is om te doneren. Zie voor meer informatie hierover hier op onze website.

Wilt u onze actie steunen? Klik dan hier om naar de webwinkel te gaan.

Wachtwoord vergeten?

BLIJF OP DE HOOGTE!
Ontvang De Fabrieksbode
Als u uw emailadres opgeeft ontvangt u De Fabrieksbode. Vol met laatste ontwikkelingen, exclusieve acties en meer van Museum Van Marken.
(Wilt u de Fabrieksbode direct ontvangen?
Word dan Vriend!)
Verstuur
Probeer het, u kunt zich op elk moment weer afmelden...
close-link