Jacques van Marken en zijn vrouw Agneta van Marken-Matthes zijn grondleggers van het Nederlandse bedrijfsleven, zoals we het nu kennen;  bevlogen captains of industry, die in het rijtje thuishoren van Philips, Plesman, Fokker, Stork

Van Marken introduceerde het begrip ‘Loon naar werken’. Zijn vurige pleidooi voor een ‘Sociaal ingenieur’ werd via een fan (Tolman) in New York een begrip in de Verenigde Staten: social enginering. Op de wereldtentoonstelling in St. Louis ontving het echtpaar de Grand Prix voor hun sociale arbeid.

De begrippen marketing en reclame, eind negentiende eeuw nog onbekend, werden door Van Marken tot kunst verheven. In 1897 liet hij een reclamekaravaan met toverlantaarn door het hele land rijden en maakte in dezelfde periode een film ter promotie van de Delftsche slaolie: de eerste reclamefilm van Nederland. Nieuwe producten werden geshowd op wereldtentoonstellingen of in een art nouveau paviljoen in het Agnetapark.

Voor de nationale tentoonstellingen werd in 1900 een demontabel paviljoen ontworpen en gebouwd door de schilder George Bauer jr. uit Den Haag. De geschilderde panelen van dit paviljoen zijn in 2020 door Aad en Toni van der Meer aan Stichting Museum Van Marken geschonken. Alles wat u over dit paviljoen wilt weten is te lezen in het boek ‘Paviljoen van Delftsche Nijverheid’, geschreven door Jan van der Mast. In onze webwinkel kunt u het boek bestellen.

Inloggen

Wachtwoord vergeten?

BLIJF OP DE HOOGTE!
Ontvang De Fabrieksbode
Als u uw emailadres opgeeft ontvangt u De Fabrieksbode. Vol met laatste ontwikkelingen, exclusieve acties en meer van Museum Van Marken.
(Wilt u de Fabrieksbode direct ontvangen?
Word dan Vriend!)
Verstuur
Probeer het, u kunt zich op elk moment weer afmelden...
close-link