Station

Bij het huidige NS-station begint het spoorverhaal van Delft. Op 20 september 1839 werd in Nederland de eerste spoorlijn geopend, tussen Amsterdam en Haarlem. In het decennium daarna werd de lijn stap voor stap doorgetrokken naar het zuiden: eerst naar Leiden en Den Haag, en in 1847 tot Rotterdam. Het traject Den Haag–Rotterdam werd feestelijk geopend op 31 mei 1847 met een met vlaggen versierde trein, waarin onder anderen Hendrik van Oranje-Nassau meereed. Enkele dagen later, op 3 juni 1847, opende ook het eerste station van Delft aan de Houttuinen zijn deuren.

Toen Jacques van Marken in 1869 een locatie voor zijn fabrieken zocht, koos hij bewust voor de strook tussen het nieuwe spoor en het water. Vanaf 1883 kreeg de Nederlandse Gist- en Spiritusfabriek zelfs een eigen halteplaats met een aftakking van het spoor, waar personenwagens konden worden aan- en afgekoppeld.

Het tweede station van Delft verrees in 1885 iets zuidelijker en is ontworpen door C.B. Posthumus Meyjes, een leerling van professor Eugen Gugel. Deze architect ontwierp in 1895 in Enkhuizen het Snouck van Loosenpark, een tuinwijk geïnspireerd op het Agnetapark.

Met de opening van de spoortunnel in 2015 kreeg Delft een nieuw ondergronds station. Het oude station werd verbouwd tot restaurant en waar vroeger sporen en perrons lagen, is nu een fraai aangelegde tuin – een stille herinnering aan anderhalve eeuw spoorhistorie.

vorige parel | terug naar overzicht | volgende parel | home