Nieuwe bestuursleden
6 april 2024De Fabrieksbode 143/1 online
4 mei 2024In opdracht van het bestuur van Stichting Museum Van Marken heeft Adviesbureau BMC recent een studie naar een Strategische Heroriëntatie uitgevoerd, gefinancierd door de Gemeente Delft en dsm-firmenich.
Directe aanleiding voor de Strategische Heroriëntatie was dat de aanvankelijke ambitie om een fysiek museum te realiseren met een volwaardige museumorganisatie en accommodatie om verschillende redenen niet mogelijk is gebleken. Daarnaast is mede tijdens de coronacrisis het inzicht gegroeid dat ook andere vormen interessant kunnen zijn om het erf- en gedachtegoed van de Van Markens te beheren en voor een breed publiek te ontsluiten.
Na gesprekken met belangrijke stakeholders en een tweetal sessies met een klankbordgroep is door BMC het rapport met conclusies en aanbevelingen gepresenteerd.
Volg deze link om het complete rapport in te zien.
In maart heeft het bestuur zich over het rapport uitgesproken. Conclusie is om de aandacht te verleggen van een permanent museum naar een kleinschaliger en tijdelijk centrum. In het centrum zullen daarbij twee verhaallijnen worden gepresenteerd: de erfgoedlijn met daarin behoud, beheer en ontsluiten van de collectie en de tweede lijn, het bouwen aan een betere wereld met projecten en activiteiten op het gebied van sociaal en innoverend ondernemen. Ook de optie om ‘in te huizen’ bij een andere (culturele) instelling kan interessant zijn.
Voorts wordt gedacht aan sleutelprojecten zoals een Van Marken-ondernemersprijs en -lezing. Andere sleutelprojecten die het bestuur heeft vastgesteld en waaraan zij prioriteit wil geven, zijn onderstaand weergegeven.
Daarnaast is een landelijke aanpak interessant door de Van Markens te plaatsen in de bredere context van de aartsvaders van de Nederlandse industrie, zoals de oprichters van grote bedrijven als Philips, Shell en KLM, die destijds de Nederlandse economie met sprongen vooruit hielpen. Van Marken was een Delfts icoon, maar was ook een aartsvader van de Nederlandse industrie.
Door dat grotere verhaal te vertellen, verwacht het bestuur een breder publiek aan te spreken. Het bestuur verheugt zich er op om te bouwen aan een vorm waarin het verhaal van de Van Markens in al zijn facetten kan worden verteld. Met een actief bestuur, vrijwilligers en de Club van Marken (nu al 250 particuliere en tien zakelijke vrienden) hoopt het bestuur de weg vrij te maken voor een op langere termijn eigentijds museum in optima forma. De Strategische Heroriëntatie richt zich daarom op een verdere samenwerking met partijen binnen en buiten Delft en activiteiten om het erf- en gedachtegoed levend te houden en verder uit te dragen. Het bestuur blijft daarbij rekenen op de steun van velen!
Het BMC rapport Strategische Heroriëntatie analyseert vier toekomstmodellen:
– Museum / bezoekerscentrum
– Tijdelijk / semipermanent bezoekerscentrum
– Netwerkmuseum / poolingmodel
– Virtueel museum
Voor de komende periode zijn de volgende ‘sleutelprojecten’ vastgesteld:
- Ontwikkelen van een Bezoekerscentrum (in Maison Neuf of een andere geschikte locatie)
- Verder uitbouwen van de particuliere en zakelijke Vrienden tot ‘Club van Van Marken’
- Verder uitbouwen en ontsluiten van de Erfgoedcollectie
- Organiseren van de Van Marken Dag (wordt dit jaar gehouden op 25 augustus)
- Publicatie ‘Industrie aan de Schie’ (gecombineerd met tentoonstelling in Royal Delft)
- Aanstellen van een coördinator; noodzakelijk om de geplande sleutelprojecten van 2025 en 2026 uit te voeren.