Presentatie strategische heroriëntatie
22 januari 2024Interview Lucas van Wees Omroep Delft
12 februari 2024Op dinsdag 6 februari is in De Wending voor vrijwilligers, Vrienden en geïnteresseerden het rapport van de Strategische heroriëntatie gepresenteerd. Het onderzoek is uitgevoerd door BMC, het bureau dat eerder ook een onderzoek deed naar de haalbaarheid van een Museum Van Marken. Zie onderstaand het Persbericht dat hierover op woensdag 7 februari is verspreid.
Het maken van het rapport was een spannende zoektocht naar een vernieuwde koers voor het museum, dat streeft naar het delen van het gedachte- en erfgoed van Jacques en Agneta van Marken met een breed publiek. Samen met Adviesbureau BMC is gezocht naar nieuwe wegen om de missie van het museum te vervullen. Het doel: niet alleen een fysiek museum, maar ook andere interessante manieren ontdekken om het erf- en gedachtegoed van de Van Markens te beheren en te delen. Na gesprekken met diverse stakeholders presenteerde BMC een rapport met boeiende ideeën. Een daarvan is dat het doel bijvoorbeeld ook gerealiseerd kan worden met een meer semipermanent bezoekerscentrum in of bij het Agnetapark als inspiratiebron voor impact ondernemen.
In het rapport worden een aantal concrete sleutelprojecten benoemd die de komende tijd uitgevoerd kunnen worden om een en ander te concretiseren. Het bestuur zal nu keuzes maken welke sleutelprojecten allereerst opgepakt worden.
Vind hier het complete rapport van BMC
PERSBERICHT
Museum Van Marken kiest nieuwe koers
Gisterenavond werden in Wijkcentrum De Wending de resultaten gepresenteerd van de Strategische Heroriëntatie van Stichting Museum Van Marken.
Vorig jaar gaf het bestuur van de stichting opdracht aan Adviesbureau BMC om de stichting te begeleiden in een strategische heroriëntatie op de koers die stichting moet varen en in welke vorm zij zich het beste kan organiseren en manifesteren. Deze strategische heroriëntatie is uitgevoerd in de periode september – december 2023.
Directe aanleiding voor de strategische heroriëntatie is dat de aanvankelijke ambitie om een fysiek museum te realiseren met een volwaardige museumorganisatie en -accommodatie om verschillende redenen niet mogelijk is gebleken. Daarnaast is in de afgelopen jaren tijdens en na de coronacrisis het inzicht gegroeid dat ook andere vormen interessant kunnen zijn om het erf- en gedachtegoed van de Van Markens te beheren en voor een breed publiek te ontsluiten.
Na gesprekken met belangrijke stakeholders en een tweetal sessies met een klankbordgroep is door BMC een rapport met conclusies en aanbevelingen gepresenteerd. Duidelijk daarbij is dat de nalatenschap van de Van Markens een inspiratiebron is voor impact ondernemen. Daarmee staat Stichting Museum Van Marken als erfgoedorganisatie midden in de actualiteit. De conclusie is dat we niet focussen op een permanent museum, maar op een semipermanent bezoekerscentrum in of bij het Agnetapark. We richten ons daarbij op twee samenhangende programmalijnen. Ten eerste de erfgoedlijn met daarin het behoud, beheer en ontsluiten van de collectie. En ten tweede de gedachtegoedlijn: bouwen aan een betere wereld met projecten en activiteiten op het gebied van sociaal en impact ondernemen.
Voor de komende jaren worden een aantal sleutelprojecten benoemd om dit te concretiseren en te actualiseren.
De Delftse Stichting Museum Van Marken zet zich in om het gedachte- en erfgoed van Jacques en Agneta van Marken onder de aandacht te brengen van een breed publiek. Meer informatie over Museum Van Marken vindt u op https://museumvanmarken.nl/